Foto Malene Raith
Læs første del om Range Rover Sport HER
Det lille lys i sidespejlet indikerer, at der ligger noget i den blinde vinkel, og til min gru opdager jeg, at det er en ambitiøs Citroën 2CV. I gang med en ilter overhaling.
Et nostalgisk smil glider over mine læber, men forsvinder fluks, da jeg øjeblikket efter får en association til en mast coladåse.
Jeg må vist hellere lægge lidt afstand til den skrøbelige lille vogn, der tydeligvis ikke aner, hvad den har rodet sig ud i ved at lege hare foran en Range Rover.
Et lille vip med speederen sender de knap to ton, jeg befinder mig i, flyvende ud ad motorvejen og langt væk fra byttedyrets duftspor.
Automatgearet glider elegant gennem de otte trin, firehjulstrækket holder vognen helt stabil på vejen, og jeg nyder, nej … elsker, at man sagtens kan være både stor og hurtig.
Det er ikke en Range Rover SPORT for ingenting. 0 – 100 på 7,2 sekunder. Såmænd.
Den udgave jeg befinder mig i har en hel del ekstraudstyr, men selvom jeg i starten blev lidt lamslået over de store forhold i kabinen, så er instrumentbordet faktisk meget overskueligt.
Her er ikke et væld af knapper, og de, der er, kan ikke mistolkes.
De fleste af bilens funktioner, som for eksempel varme i sædet, er integreret i og styres via multimedieanlægget, som er meget brugervenligt og helt logisk bygget op.
Frygt ikke, at der skal rodes med manual først, funktionerne findes ret nemt på skærmen, og giver helt sig selv.
Det er jo en Land Rover det her, skabt til at tulle gennem skov, vandløb og åbne marker med sten og lyng på de store engelske landsteder.
Det ligger i vognens DNA, og selvom jeg er placeret i fed luksuriøs læder, er Range Rover Sport naturligvis tro mod sit ophav.
På midterkonsollen kan man således programmere firehjulstrækket til det underlag, man er i færd med at forcere, og de enorme hjul kan let rulle over store sten, gennem dybe vandhuller, glide hen ad sandebanker og op ad stejle skrænter.
Bag det smukke og yderst veldesignede ydre, gemmer der sig altså en ypperlig brugsbil, en ægte slider, der ikke bare har plads til en kronhjort i bagagerummet, men også kan transportere jægeren ud til jagtområder udenfor lands lov og ret.
Det er selvfølgelig også derfor, der er god højde på vognen, og det nyder jeg til fulde.
For hver gang jeg forlader bilen, glider jeg let ned fra sædet og havner elegant på fortovet. Ikke noget med at trække sig op fra bunden af vognen og knirkende folde knæ og ryg ud i opretstående stilling.
Næh, jeg lander smidigt på begge ben, vupti …
Høje biler og børn er desuden en lise for mig, da jeg ikke skal bukke mig, når jeg sætter dem ind, men blot løfte op med ryggen rank.
Sønnen er da også svært tilfreds.
Perfekt når man er 185 cm, men måske en udfordring for dem på 165 cm.
Bagagerummet er naturligvis enormt, og selvom der nok ikke bliver transporteret mange kronhjorte (her illustreret af en hund, der minder om en hest) rundt i Range Rovere i Danmark, kan pladsen i stedet bruges til familien, hunden og det halve fodboldhold.
Størrelsen og højden bidrager til, at de alle sidder så sikkert, som det nu kan lade sig gøre i trafikken, og sammen med den sublime køreoplevelse, den megen luksus og det overlegne overblik, er Range Rover Sport en vogn i topklasse.
Bevares, den fantastiske bil har da også en pris, men havde jeg pengene, ville jeg ikke tøve et øjeblik med at købe og iklæde mig denne elegante hvide dronning.
Og faktisk har jeg allerede en Up!, som jeg kan fodre den med.
Range Rover Sport 3.0 V6 Diesel SDV6 HSE Dynamic
Pris kr. 1.951.000,-
Hestekræfter: 292
Topfart: 240 km/t
Range Rover Sport fås fra kr. 1.230.000,-
Seneste kommentarer