You had me at Hello…

IMG_5137

Foto Malene Raith

”Please, turn left,” forsøger GPS damen igen.

”Og du skal til højre,” kommer det køligt fra pressechefen på passagersædet.

Jeg gør, som han siger uden at blande mig i skænderiet.

Vores GPS har fået hjemve og sender os konstant i loop tilbage mod Marseilles lufthavn, men selvom vi nu er både forsinkede og udenfor ruten, er det helt ok med mig.

IMG_5169

For jeg er super komfortabelt placeret bag rattet i denne her luksuriøse Mercedes-Benz C 400 4MATIC, der kører så legende let og behageligt, at jeg slet ikke har travlt med andet end at træde på speederen og dreje på rattet.

Jeg nyder faktisk scenariet og hvert et ekstra minut, som det giver mig i vognen.

IMG_5145

Vi befinder os i et forsigtigt forårspræget Provence, hvor Mercedes-Benz har inviteret til testkørsel af den helt nye C-Klasse i Mistralens liflige omend kølige vind.

Og det er da heller ikke varmen, der får mig til at koldsvede i lufthavnen.

IMG_5125

”Du tager bare den vogn, du vil have,” får jeg at vide, mens jeg fortvivlet forsøger, at blive klogere på listen af biler med tal og varianttyper, som jeg kan vælge imellem.

Den nye C-Klasse fås i syv forskellige motorvarianter, med eller uden automatgear, diesel, hybrid, benzin og med hestekræfter fra 156 i en C 180 til 333 stykker af dem i en C 400 4MATIC.

Dertil kommer tre variationer i bilens udtryk (udseende), så man kan være klassisk, sporty eller AMG sporty alt efter smag og behag. Det vender jeg tilbage til.

IMG_5165

Fortid og fremtid mødes med analog ur og højteknologisk multimediesystem …

For tilvalg fås i flere hundredtusindvis af kombinationer. Alene udstyrslisten med gennemtænkte lækkerier fylder 54 sider, og man behøver derfor aldrig at frygte at gå ned på udstyr i en Mercedes-Benz.

Her skaber man ganske enkelt sin egen personlige luksusvogn ned til mindste detalje.

IMG_5133

Det skal jeg dog ikke tænke på. Jeg napper en C 400 4MATIC, klassens største, og en vogn af typen, som jeg betegner som en Kanzlerwagen.

Fordi jeg er gammel nok til at huske Bundeskanzler Helmut Kohl, en stor tysker, som jeg var overbevist om kun kunne transporteres rundt i nok en stor tysker: Mercedes-Benz.

Men tro mig. Denne her bil vil man selv sidde bag rattet i.

IMG_5163

Jeg synker glad ned i det tykke lyse læder, indstiller sædet perfekt, og det kan gøres på rigtig mange måder i denne vogn, der naturligvis også er spækket med det føromtalte ekstraudstyr.

Såsom fugleperspektiv af vognen ved parkering (og ja, du kan også få den til at parallelparkere selv), Burmester lydsystem, et avanceret klimaanlæg, der kan fylde kabinen med en sirlig duft og selv lukke af i f.eks. tunneler med dårlig luft, samt heads up display, der kaster fart og navigation op i forruden foran mig.

For blot at fremhæve lidt.

IMG_5150

Jeg starter vognen og glider let og roligt ud i trafikken. Denne vogn er født med både automatgear og firehjulstræk (som i 4MATIC), og selvom den er pænt stor og bred, manøvrerer den let og skal ikke lige læres at kende. Vi er sådan set venner fra start.

Eller i bedste Jerry Maguire stil: “You had me at Hello …”

Kørestil, støddæmpere og rat kan tilpasses fra yderst komfortabel til farlig hurtig. Og det er fantastisk at køre frisk til ud af de snoede bjergveje, og mærke hvor fast og sikkert den store vogn ligger på vejen.

For en gangs skyld har jeg ikke en lokal bilist hængende på hattehylden, jeg indhenter faktisk et par stykker, ge-ni-alt! Men så får jeg også skæld ud.

Ikke af GPS-fruen, som vi nu har fået til at rette ind, men af bilen selv. For jeg kører slet ikke ordentlig, mener den.

Det handler naturligvis om sikkerhed, og det er noget, det bliver taget meget alvorligt hos Mercedes-Benz.

Læs mere om det på lørdag, hvor jeg også skifter til en C 200.

IMG_5130

Mercedes C 400 4MATIC

Pris: Helt ukendt, men forventes at havne på den rette side af 1.000.000,-

Hestekræfter: 333

Topfart: 250 km/t

Kilometer på literen: 12,5 (men er det brændstoføkonomi, man går op i, er det en C 220 BlueTEC, der kører 25 km/l, man skal kigge på)

Mercedes-Benz C 400 4MATIC kommer til DK i løbet af 2014

Author: Malene Raith

Share This Post On