Ergonomisk, praktisk, Meriva

IMG_3442

Foto Malene Raith

“Hvad er det?” Spørger jeg nysgerrigt.

Min kollega trækker på skulderen og vi bliver enige om, at det må være en form for varetegn. Og sjovt nok fører vognens navigationsanlæg os direkte derhen.

IMG_2390

Vi befinder os i Bruxelles i Belgien, hvor Opel har inviteret til testkørsel af den nye opdaterede Opel Meriva, og naturligvis skal man da se Atomium, en enorm stålkonstruktion som var blikfang for Verdensudstillingen i 1958, og forestiller en jernkrystal med ni atomer forstørret 165 milliarder gange.

Bum. Så meget klogere kører vi videre i den lidt grå by.

IMG_3497

Opel Meriva er en utrolig brugervenlig vogn. Urene er lige ud af landevejen, men vognen rummer en hel del praktiske funktioner, som jeg, indrømmet, ikke vidste, at man kunne finde i en vogn. Ergonomi er nemlig i højsædet.

Og vupti, så tænker jeg fluks tallerkenmaling og Ecco-sko. Men nej.

IMG_3463

For det giver jo super meget mening med ergonomi i en vogn, som man tilbringer mange timer af sit liv i. At man sidder ordentligt, kan komme ud og ind af vognen, sætte børn på bagsædet, og i det hele taget bruge og befinde sig optimalt i.

Lårstøtte er for eksempel en lise for folk, der kører langt, hver dag. Og mellem forsæderne kan man fjerne armlænet og få plads til sin taske, så den ikke roder rundt i bunden ved passagersædet.

IMG_3457

Og så er jeg, om nogen, fortaler for fem døre i en familiebil, så man kan sætte børn på bagsædet uden at vride i ryggen, men med baghængte bagdøre (som Opel kalder FlexDoors, og på slang kaldes suicide doors) er adgangen yderligere forbedret.

Måske er dørene ikke en nyhed for Meriva-ejere, men de er stadig værd at nævne.

IMG_3480

Og Meriva kan mere endnu. Sidder der for eksempel kun to passagerer på bagsædet, kan sæderne rykkes ind mod midten for bedre skulderplads samt tilbage for større benplads.

Bemærk også håndtaget i dørstolpen.

IMG_3467

Opel forklarer, at målgruppen for denne gennempraktiske vogn er aktive ældre eller unge familier. Begge målgrupper vil åbenbart også gerne have (6 trins) automatgear, hvilket der derfor er mulighed for i både diesel- og benzinmodellen.

Selvfølgelig kan det store bagagerummet udnyttes på flere måder med bagsæderne oppe eller nede, men allersjovest synes jeg, at der under vognen befinder sig en fuldt integreret cykelholder, man lige kan trække ud.

Ekstraudstyr, men sjovt!

IMG_3499

Men hvordan kører Opel Meriva så?

Okay, jeg sidder jo åbenlyst rigtig komfortabelt og dejligt højt bag rattet. Med automatgear er kørsel jo helt lige til, men også i versionen med de 6 manuelle gear, går det let fra gear til gear.

Dielselmodellen er fint støjsvag og kører rigtig godt i både by og på motorvejen. Måske skal man ikke køre det vilde ræs, men så længe man holder sig indenfor lovgivningen, er der ingen problemer med accelerationen.

IMG_3461

Meriva har også en meget fin brændstoføkonomi af en større vogn, specielt ecoFlex udgaven, der kører 24,4 kilometer på literen, og så synes jeg, at designet er nydeligt.

Specielt forlygterne.

IMG_3483

Vognen har et glimrende infotainmentsystem som, ud over navigation, via din smartphones stemmegenkendelsessystem skulle kunne lave højtoplæsning af SMS. Det findes dog endnu ikke på dansk, og vi afprøvede det ikke.

Meget af udstyret, såsom cykelholderen, infotainment m.m. er ekstraudstyr, så prisen på vognen afhænger selvfølgelig af, hvor fleksibel og ergonomisk, du ønsker vognen.

IMG_3503

“Det, kunne godt se lidt engelsk ud med rækkehusene der, ikke?” påpeger min kollega.

Jeg kigger undersøgende på byhusene langs vejen og svarer:

“Joh, eller lidt fransk …”

Vi fik aldrig defineret Bruxelles, mens vi var der, men Opel Meriva var til gengæld helt anderledes ligetil, brugervenlig og ja, ergonomisk, som er lig med komfortabel – og en super praktisk vogn.

IMG_3448

Opel Meriva 1,4 Turbo m. automatgear Cosmo (Topudstyrsniveau)

Pris: kr. 268.900,-

Hestekræfter: 120

Topfart: 185 km/t

Kilometer på literen: 13,9

Billigste Meriva fås fra kr. 189.990,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On