Det legesyge enebarn

IMG_2891

Tjek blinklyset i skærmen over hjulet!

Foto Malene Raith

Læs første historie om GT86 HER

”Skal jeg ikke lige tage billedet for dig?” foreslog jeg.

Når ens veninder begynder at lave selfies sammen med bilen, ved man bare, at man har med en ganske særlig vogn at gøre.

Men udseendet er blot toppen af isbjerget i Toyota GT86, og aldrig har ”det er det indre, der tæller” været mere sandt. Det her er nemlig en vogn, man elsker for det, den har under hjelmen.

IMG_2843

Da jeg finder ud af at sætte i rette gear på motorvejen, kører jeg kort efter ind i en motorvejssnegl.

På opfordring af den flinke Toyotamand giver jeg den lidt gas og ganske rigtigt. Bilen suger sig til asfalten. Jeg træder mere og mere på speederen, til jeg til sidst flyver ud af svinget igen og ind på den næste motorvej.

For @€%&# hvor er det sjovt!

Mere, mere, mere … jeg finder fluks en lille øde vej med masser af sving og små bakker. Hurra! Jeg er nu kommet en tur i rutchebanen, gearene findes nemt, og jeg mærker pulsen stige, mens vinterdepression, gråvejr og skumle tanker forsvinder som dug for solen.

For de der ure er ikke lavet til at hænge slapt med nålen omkring 50 km/t og 2 -3000 omdrejninger. Hele skalaen skal tages i brug.

IMG_2827

Derfor bør alle, der blot betragter bilen som et praktisk transportmiddel, heller ikke læse videre. Toyota GT86 vil nemlig slet ikke være noget for Jer, fordi …

IMG_2914

Jeg er vild med de udstødningsrør …

”Neiijh, den har hale på!!” Udbryder min søn begejstret og går hen til den rette vogn på parkeringspladsen.

Han er naturligt tiltrukket af formen, farven og ja, hækspoileren, og så elsker han at sidde på forsædet.

IMG_2833

For det skal han. Nok er der da bagsæder i vognen, men hånden på hjertet, de er til folk uden ben. Eller, skubber man forsæderne helt frem, vogn uden chauffør – en slags venteværelse.

Upraktisk? Jeps, men helt ligegyldigt.

IMG_2947

Masser af plads på forsædet

Drengen sidder på forsædet og griner, når man giver den lidt gas. Men glem, at det her er en familiebil. I så fald er det kun for singleforælderen med enebarnet.

Heldigvis er det også ligemeget.

IMG_2825

Bagagerummet er faktisk større end jeg troede, og der er fin plads til weekend oppakningen til en romantisk/hurtig tur for to ned gennem Europa.

IMG_2930

Men al det praktiske er lige meget. Glem bagagerum, glem børn, ja, glem i det hele taget, at der skal være andet i vognen end dig, og lad være med at tage familien med ud at købe bil. Toyota GT86 prøver ikke at lyve om det: det handler om at KØRE bil. Alt andet er detaljer.

Toyota Hachi-Roky, som den ifølge Wikipedia hedder på japansk, kan fås i en helt skrabet udgave i hjemlandet med et helt forenklet interiør uden aircondition eller stereoanlæg, og hvor sidespejle og kofangere er umalede. Japanerne har nemlig en stor kultur indenfor styling af biler, som Hachi-Roky er en del af.

Med andre ord: Dette er en bil for bilelskere.

IMG_2872

Og det mærkes til fulde. Toyota GT86 er en bil, man har lyst til at køre i hele tiden. Stå op en time før, for at køre den sjove vej på arbejde, eller tage fri en time tidligere for liiige at tjekke den dersens omvej ad landevejen ud på turen hjem.

Det er en bil sat i verden for at lege, med chaufføren i centrum.

Tag bare din udkårne med på et spind i solnedgangen, kør grinende en tur gennem fartvenlige Tyskland eller giv den fuld gas med donuts og drifting på en bane. Hvad du nu er i humør til.

For bilen rummer ikke bare køreglæde. For os, der elsker biler, højner Toyota GT86 ganske enkelt livskvaliteten.

IMG_2955

Toyota GT86 2.0 D-4S Boxer

Pris 452.844,- (uden navigation og touchscreen)

Topfart: 226 km/t

Hestekræfter: 200

Kilometer på literen: 12,8 – og helt ligegyldigt. Det er heller ikke derfor, du køber vognen.

Author: Malene Raith

Share This Post On