Foto Malene Raith
”Ah, un moment …” vifter jeg med armene, vimser ind bag rattet på bilen og kobler lidt for hurtigt ind, så vognen går i stå.
”Ups..!?” jeg får startet motoren på ny, kører ind til siden og lukker de usædvanligt tålmodige franske bilister forbi.
En busk i vejkanten begynder at grine.
Øv. Afsløret.
Min kollega, der ellers er trådt af på naturen vegne, lader naturligvis ikke mit lille kiks gå ubemærket forbi.
”Vi skulle have haft videokamera med,” lyder det tørt ude fra vildnisset.
Vi befinder os i det smukke Sydfranske Provence, hvor Renault-ejede rumænske Dacia har inviteret til testkørsel af den nye Dacia Duster.
En vogn, som Frankrigsfarere måske allerede har bemærket på vejene hernede, men som er helt ny i Danmark, når den får premiere herhjemme i slutningen Marts.
Dacia Duster er en meget basic lille firehjulstrækker, der har en ambition om at blive markedets billigste.
Det gør da også, at der er skåret ned på antallet af knapper, gadgets og dikkedarer, men her er, hvad der skal være, og selvom prisen er i bund, er fornemmelsen bag rattet det ikke.
Det er en på mange måder glimrende bil, ikke for stor, ikke for lille, en simpel og alligevel fint udstyret vogn, der rummer både køreglæde og sjov i terrænnet.
Vognen er dejlig nem at sætte sig ind i, og det er jo, som altid, fedt at sidde lidt oppe, når man kører.
Min kollega og jeg lægger da også ud i fin stil med at misse en afkørsel, køre for langt ud ad motorvejen for til sidst at forsvinde helt ude af det udleverede kort.
Nå. Også ligegyldigt.
Der er jo nagivation i vognen, så selvom man sagtens kan tage fejl, kan man ikke blive væk.
Desuden fører detouren os ind i et sneklædt område, der er perfekt til en vogn med firehjulstræk og perfekt til fotografering.
Og som jeg står her med mit kamera og skøjter lidt rundt i den bløde sjap i mine upraktiske støvler, kan jeg ikke lade være med at blive charmeret af den olivengrønne vogn.
Fronten er herligt butch at se på, den mangler ikke selvtillid, og selvom Dusteren er langt mere praktisk anlagt end jeg, så kan jeg lide det lidt sportige ude-fritidsliv-look.
Noget af det skyldes sikkert tagbøjlerne. Igen: praktisk for nogen, glimrende pynt for andre.
Bagfra er bilen til gengæld lidt mere anonym og firkantet, omend det piftes noget op af metalforstærkningen under bilen, der signalerer off road.
Vi kommer tilbage på rette spor og kører op i bjergene til et landskab a la ”Kilden i Provence.” Om vinteren.
Her er masser af sving og snørklede veje, men bilen manøvrerer nemt og let igennem uden at gearene skal skiftes for meget op og ned.
Så langt så godt.
Dacia Duster har faktisk også en rigtig god brændstoføkonomi og fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk, afhængig af hvad man har behov for.
Forhjulstrækket fungerer fint på landevejen, men dur 4X4 så til noget på en vogn i denne prisklasse?
Læs med på fredag, hvor vi kører vognen en tur på forhindringsbane …