Take the long way home

IMG_2270

Foto Malene Raith

”When I was young, it seemed that life was so wonderful …” det er ikke rart at lytte til, men jeg synger, når jeg er glad. (Bare rolig, jeg befinder mig aldrig på cykel, og hvis jeg gjorde, ville jeg være vred)

Jeg havde lige været et smut på havnen og fået flået snuden i frosten, mens jeg fotograferede den nye Mazda 3 (Diesel Hatchback, det kommer jeg tilbage til), og egentlig burde jeg være sur, for jeg hader at fryse. Men mit humør var i top.

IMG_2333For mens jeg stod der mellem master og kraner og knipsede på livet løs, væltede komplimenterne ned over mig og bilen, som ingen kunne passere uden at kommentere. Bilen altså.

Og det tog jeg selvfølgelig personligt.

IMG_2277

Men den nye Mazda 3 er virkelig veldrejet.

Den har komforten og en hel del af direktørfornemmelsen fra Mazda 6 (læs min artikel om den HER), når man sidder bag rattet i de behagelige sæder, men er selvfølgelig noget mindre.

Og det, synes jeg faktisk, gør den lidt mere fuldendt i designet.

Det er som om at buen fra den smukke front op over ruderne og om til bagenden er mere formstøbt i denne størrelse.

IMG_2293Indvendig er det som at komme hjem: pænt, behageligt og trygt.

Bilen er nøglefri, forstået på den måde, at man bare beholder nøglen i lommen, lukker døren, trykker start og sætter i Drive. Jep, denne her har automatgear.

IMG_2340

Uh, og frossenpinde som jeg, husker også lige at sætte fuldt blus på sædevarmen. Styrke tre.

Alt andet giver sådan set sig selv. Baksensoren bibber, når du nærmer dig og hyler, når det bliver uhyggeligt tæt, og menuen på den store touchskærm i midten er lige til og overskuelig.

IMG_2262

Tjek buen, der går fra forlygten op over hjulet og sidespejlet – smukt!

Vognens størrelse er passende både til by- og motorvejskørsel, og indvendig fornemmes den dejlig rummelig.

Sønnike manglede heller ikke benplads, da han kom med ud at køre ”Mazdabil,” og familien kan trygt fragtes med heromme, uanset om man kører til Zoo, Sæby eller sydens sol.

IMG_2314

Og enden på det hele?

Det er en hatchback. Man ”klækker” så at sige hele bagenden af vognen, når man åbner bagagerummet.

IMG_2301

Det gør det nemt, at udnytte pladsen bag sæderne fuldt ud fra bund til loft, og lige smække dem ned og fjerne hattehylden, hvis man skal have større ting med.

Hatchback har på den måde en slags bagindgang og refereres derfor til som en 5-dørs.

IMG_2310

Glad vender jeg vognen og kører, stadig syngende, den nærmeste omvej hjem.

Er man glad for biler og nyder at sidde bag et rat, vil man elske at gøre det en i Mazda 3 Diesel. Den har på en gang en god acceleration og en forbrugervenlig brændstoføkonomi.

Og sammen med komforten gør det Mazda 3 Diesel til en perfekt bil at køre mange kilometer i.

Uanset om det er for at smide ungerne af ved skolen, køre på arbejde, på ferie eller bare den lange vej hjem.

IMG_2324

Jeg kørte en Mazda 3 2.2Diesel Hatchback Vision med automatgear

Pris kr. 320.990,- (uden metallak og xenonpakke)

Hestekræfter: 150

Topfart: 210 km/t

Kilometer på literen: 20,8

Billigste Mazda 3 Diesel koster kr. 295.990,-

Læs med på fredag, hvor jeg kører videre i Mazda 3, denne gang en Sedan Benzinbil med lidt mindre motor og 6 manuelle gear.

Author: Malene Raith

Share This Post On