Veldrejet og glad bybil

Foto Malene Raith

”Hey, can you take my picture?” jeg står lidt og fumler med mit kamera på parkeringspladsen.

Fyren kigger op fra sin vognpolering, og siger så noget på tysk, der får hans venner til at grine. Jeg griner selvfølgelig glad med og lukker øjnene på samtlige billeder. Yndigt.

Men det interessante her er nationaliteten: tysk.

IMG_2249

For den nye Hyundai i10 er designet i Tyskland. Så glem de dårlige jokes, pak dem væk eller hold dem for dig selv. Chefdesigneren hedder Thomas Bürkle, og han havde sine to tyske kolleger med på Sardinien for at præsentere den nye lille bil.

Og de er lige så seriøse, som koreaner vittigheder er useriøse. Hele arrangementet var gennemsyret af tysk grundighed lige fra punktlighed omkring de ledige biler til den grundige klargøring a la spa behandling og massage af hver eneste vogn efter brug.

Selv da jeg på et senere tidspunkt fik deres professionelle tyske fotograf til at tage et nyt billede af mig, nailede han det i første skud. Med åbne øjne. Sådan.

IMG_1207

Hyundai i10 bliver bygget i Tyrkiet, og den veldrejede bil kan fås med bl.a. bluetooth, varme i både sæder og rat, , 4 airbags, elruder for og bag, fartpilot, fem døre, samt som tidligere nævnt et sjovt interiør med mulighed for personlig styling. Og det der med fem døre kan jeg slet ikke understrege nok, hvor meget jeg holder af netop i små biler. Så kan pladsen jo udnyttes bedst muligt.

Og i bagagerummet var der god plads til både min og kollegaens håndbagagekufferter, og skal man en tur i Ikea, kan sæderne selvfølgelig lægges ned.

Hvis det ikke er nok, smider Hyundai såmænd også 5 års garanti oven i hatten. Det er vel at bemærke uanset, hvor mange kilometer man kører i den.

IMG_1195

Jeg fik frejdigt drønet min del kilometer rundt på Sardinien i i10, og jeg hyggede mig stort imens. Vognen var super brugervenlig og lige til, og selvom det ikke lykkedes mig at finde ned til en uberørt sandstrand, fik jeg da set en hel del blindgyder fulde af skraldespande. Og afprøvet venderadius. Perfekt.

IMG_1197

Vognen er, som de fleste minibiler, ikke nogen raket på motorvejen, og slet ikke på stejle strækninger i bjergene. Men som bybil i flade Danmark betyder det ikke det store. Og den var i øvrigt overraskende støjsvag, selv når motoren fik godt med omdrejninger i første gear på vej op ad en stejl bakke.

Hyundai i10 er en vellykket og veldesignet lille bil, en billig og kæk vogn, man bliver i godt humør af at køre rundt i, og som snildt dækker de daglige behov for den lille familie.

Og nårh, ja, er familien vokset efter 3 år, kan den såmænd sælges videre med to års tilbageværende garanti.

IMG_1216

Hyundai i10 har Danmarkspremiere næste weekend 4. – 5. Januar 2014

Hyundai i10

Pris fra kr. 89.995,-

Jeg kørte i en i10 1,25 Style til kr. 134.995,-

Hestekræfter: 87

Topfart: 171 km/t

Kilometer på literen: 20,4

Author: Malene Raith

Share This Post On