Komfortabel grøn familiependler

IMG_1549

Foto Malene Raith

(Læs første del HER)

Man kan selvfølgelig bare bruge sin Toyota Auris Hybrid, som alle andre biler, lytte til radioen og køre fra A til B. Man vil få glæde af benzinøkonomien uanset hvad, men jeg ville mere end det.

IMG_1613

Det store display kan nemlig komme til live, og sammen med urene i instrumentbordet kan man optimere sin kørsel.

En hybridbil rummer både en elbil og en benzinbil. Teknikken er ret avanceret, men udnytter i korte træk den energi, der normalt bare går tabt, når man bremser eller motorbremser (slipper speederen).

IMG_1593

På displayet kan man følge med i hvilken vej energien går og hvilken motor, der er slået til.

IMG_1588

Mellem urene i instrumentbordet, kan man som tidligere nævnt se, hvor langt man kører på literen, og det ene ur viser, hvor grøn ens kørsel er.

Jeg elsker den slags, og kan slet ikke lade være med hele tiden at forsøge at generere mere strøm, forbedre gennemsnittet og køre så nænsomt som muligt.

IMG_1538

Fjollet og nørdet? Måske. Men jeg fik den til at køre 20,4 km/literen på motorvej uden på nogen måde at køre langsomt (jeg er en nørd, ikke en bedstemor), og ved jævn kørsel i byen blev mit snit 25,7 km/literen. Det synes jeg, er ret imponerende af en vogn på denne størrelse.

IMG_1634

For Toyota Auris Hybrid er en bil i familie størrelse med masser af plads på bagsædet til både voksne og børn, bagagerummet har plads til det hele og mere til.

IMG_1614

Og indeholdt desuden en feature, som jeg er tilhænger af: en lille plastikkrog til at fastgøre indkøbsposen i, så den ikke triller rundt over det hele.

Kører man vognen forsigtigt i Eco mode, kan man uden tvivl køre endnu længere på literen end jeg gjorde. Omvendt kan man sætte den i Power mode, hvor man dropper det grønne og bare skal af sted.

Her bliver benzinøkonomien så af gode grunde mere sløj, og pinden på økouret i instrumentbord bliver da også advarende rød, når man trykker for hårdt på speederen. En løftet pegefinger. Og den virkede på mig.

IMG_1561

Toyota Auris Hybrid er en oplagt vogn til pendler familien. God plads, imponerende benzinøkonomi, og den er rar og komfortabel. Og så er jeg vild med den lydløse start. Tryk og tril.

Vil man tvinge vognen til at køre på ren strøm i EV mode ved f.eks. bykørsel, kan man køre ca. 2 – 3 kilometer på hybridbatteriet.

IMG_1623

Desværre oplevede jeg, at grøn kørsel i København var nærmest umulig, for jeg kom til rødt alle vegne og skulle derfor hele tiden accelerere. Og selvom man stadig kan køre grønt ved at være forsigtig på speederen, har jeg ikke temperament til det.

Grøn bølge er grøn økonomi, men det vil de røde herinde åbenbart ikke sande.

Den avancerede teknik i bilen bliver desværre også brandbeskattet helt uden skelen til bilens effektive benzinøkonomi. Selvom hybridbiler er gode for miljøet og især nærmiljøet, er der ingen lempelser for dem i afgifterne, der faktisk kun bliver dyrere af, at bilerne indeholder dyr mekanik. Også selvom det jo er den, der gør bilerne miljøvenlige.

Logisk?

Slet ikke. Men så kan man jo trøste sig med, at man med en Toyota Auris Hybrid får sig en dejlig, stor og behagelig bil, der rigtig gerne vil bruge så lidt af den dyre benzin som muligt.

IMG_1540

Fakta om Toyota Auris 1.8 VVT-i Hybrid H2+

Auris 1.8 Hybrid fås fra kr. 297.990,-

Den, jeg kørte i, kostede med bl.a. den smukke lak kr. 307.990,-

Hestekræfter: 136

Kilometer på literen: 26,3

Topfart: 180 km/t

 

Author: Malene Raith

Share This Post On