Foto Malene Raith
”Har du kørt sådan en før?” Spurgte Toyotamanden.
”Øhm, næh,” måtte jeg ærligt talt indrømme. Det var i hvert fald mange år siden, jeg sidst havde siddet bag rattet i en hybridbil, og den så noget anderledes ud end denne Toyota Auris Hybrid.
”Nåhm, du skal huske at træde på bremsen først.” Forklarede han. OK. Altså som i automatgear. Men det var vel ikke særligt hybrid-agtigt?
Jeg vinkede pænt farvel, trykkede start og satte, efter at have fumlet lidt med p-bremseknappen, den sjove lille blå gearskifter i Drive. Og efter at have sikret mig, at der nu også stod D i displayet, skete der præcis det samme, som i en elbil. Ingenting.
Hey, been there, done that, med et anerkendende smil slap jeg bremsen og ganske rigtigt: bilen begyndte at rulle. Det varede dog ikke mere end et par sekunder, så begyndte en motor at brumme, og bilen blev til en bil igen.
Men jeg var allerede godt tilfreds. Instrumentbordet var lodret, hvilket gav god plads til knæene også for folk over 180 cm, sædet var komfortabelt, forruden stor med godt udsyn og antallet af knapper og ure, som man skulle lære at kende, minimalt.
Der var det, der skulle være, blandt andet udendørs temperatur, som jeg er stor fan af på denne årstid, hvor temperaturen hele tiden skifter mellem frost og tø.
Og selvom bilen var stor, var den brugervenlig helt fra start, let at lære at kende og da jeg kørte ud fra parkeringspladsen, var vognen allerede min ven. Jeg hader faktisk lidt, når det sker. For så stikker det altid i hjertet, at aflevere nøglerne tilbage.
Udvendigt var jeg ved nærmere eftersyn specielt vild med lakken. Den koster selvfølgelig ekstra, men Pearl White ser knald godt ud. Specielt i solskin, hvor den ligner nyfaldet sne, og stod godt til det blå Toyota logo på fronten.
Og åh, ja, så var der jo en hel masse spændende features i denne her Toyota Auris Hybrid, som naturligvis fangede min opmærksomhed lige med det samme. De havde selvfølgelig noget med hybrid at gøre, og inkluderede blandt andet en rød løftet pegefinger – alt sammen noget, der gjorde, at der pludselig gik sport i at køre hybrid. I hvert fald for mig.
Læs meget mere om det på fredag