The American Dream, Henry Ford 150 år

IMG_0846

Ford T fra 1915

Foto Ford og Malene Raith

Hvad tænker du, når jeg siger Ford?

Ford Focus? Færdselspolitiet? Ford T? Henry?

Jeg tænker samlebånd. Med babyer på. Fordi det først gik op for mig, hvor stor en indflydelse Henry Ford og Ford T har været for vores udvikling, da jeg som teenager læste Aldous Huxleys ”Fagre Nye Verden”.

Nej, jeg er ikke spor intellektuel, det var en bunden opgave i skolen. Men en af dem, der virkelig udvidede min horisont. For det var jo ikke bare biler til alle, der fløj ad samlebåndene dengang i begyndelsen af forrige århundrede, det var hele vores måde at tænke på, der blev speedet op.

At det så i 1932 inspirerede Aldous Huxley til at skrive en dyster historie om menneskets ensretning, er vel en kunstners privilegium. Men fremtiden er jo heldigvis (indtil videre, romanen foregår i år 2540) blevet en anden, og adgangen til automobilet har bragt mennesker sammen på tværs af stater og landegrænser. Og det er fantastisk.

Selv bilfjendske København rummede Danmarks største Ford fabrik i Sydhavn, der allerede første dag producerede 225 biler. Tadaa. Det svarer vel nogenlunde til, hvad der er tilbage af tilgængelige parkeringspladser i byen i dag.

Det er i år 150 år siden, at Henry Ford blev født, og 100 år siden, at han for alvor udbredte samlebåndet i sin bilproduktion. I den anledning afholdt Brede Værk ”Fordisme Festival,” og Ford inviterede med.

Henry_ford_1919-2

”En mand bør aldrig være borte fra sin virksomhed. Han skal tænke på den om dagen, og drømme om den om natten.” Den to meter høje skuespiller Kasper Leisner ikke bare ligner, han gør det rigtig godt i sin monolog som Henry Ford. Fra start til slut.

Henry Ford var selfmade, the american dream, når den er bedst: en bondedreng fra en gård udenfor Detroit, mekanikeren, der endte som en af verdens mest magtfulde virksomhedsejere. Men vejen var ikke lige. Hans første firma gik konkurs. Det næste blev han presset ud af.

IMG_0814

”Vær uafhængig. Lad være med at låne penge, for så bestemmer andre pludselig,” er lærestregen. I tredje forsøg lykkedes det endelig Henry Ford, at virkeliggøre den virksomhed, han ønskede sig. En virksomhed, der byggede billige biler til almindelige mennesker. Han havde nemlig en drøm om at sætte hele verden på hjul.

Pris og kvalitet var mantraet. For at få prisen ned rationaliserede han alt unødvendigt væk. Alligevel tog det stadig 12 ½ time at samle en Ford T. Men så var det, at samlebåndet kom ind i billedet.

Det eksisterede allerede blandt andet på slagterierne, men Henry Ford var den første til at introducere det til bilindustrien. En ide, der revolutionerede og satte fuld gang i industrialiseringen.

Delene blev opstillet i rækkefølge i overensstemmelse med arbejdernes bevægelser ved samlebåndet. Nøjagtigt 7882 bevægelser skulle der til at samle en Ford T, og den nye procedure skar 11 timer af produktionstiden.

Det tog nu blot halvanden time at samle en Ford T, og produktionen gik op fra 25 til 1000 biler om dagen. Take that to the bank. Og det gjorde han.

IMG_0836

Ford A fra 1930

Ford T. kunne købes i alle farver, så længe den bare var sort. Sloganet kender de fleste, men grunden er mindre velkendt: at sort, var den farve, der tørrede hurtigst.

I længden begyndte arbejderne dog at kede sig. De kunne ikke holde ud at lave det samme ensformige arbejde igen og igen, og svagheden ved samlebåndet kom frem: En enkelt fejl var nok til, at det hele gik i stå.

Henry Ford fik svært ved at skaffe arbejdere, han doblede lønnen, ansatte emigranter, som fik engelskundervisning, men arbejderne ville stadig have tempoet ved samlebåndene ned. De begyndte at strejke, og efter 30 år gav han sig. Ford Motor Company blev den sidste virksomhed i bilindustrien til at tegne overenskomst.

Den sidste Ford T rullede af båndet i 1927. På det tidspunkt var der solgt mere end 15 millioner verden over.

Henry Ford døde i 1947. Forestillingen er forbi, og Kasper Leisner forlader den lille scene.

Nu begynder arbejdet ved samlebåndet.

SONY DSC

Følg med på fredag …

Følg prêt-a-partir.dk på RSS, FB, Instagram, Twitter eller få seneste indlæg i mailboksen via Bloglovin øverst

Author: Malene Raith

Share This Post On