Høj karat i lille karet

IMG_2139

Foto Malene Raith

Det kan anbefales. Sådan et smut til Jylland og hjem igen. VW Polo BlueGT er køreglæde i høj karat, en super frisk og sjov bil, som elsker udfordringer, kører kækt rundt i byen og hurtigt ud på motorvejen. Den lille stramme bil, der udefra ser nydelig, men rimelig uskyldig ud (ser man bort fra GT mærket), er den rene fornøjelse at køre i med sin rappe turbomotor.

Også for brændstoføkonomien, det er det Bluemotion betyder, hvis nogen skulle være i tvivl. For da jeg kørte i stabil fart over Storebælt, forblev der at være 540 kilometer tilbage på tanken over det meste af Fyn. Det var selvfølgelig her cylinderfrakoblingen fra 4 til 2 cylindre kom ind i billedet: det sparer benzin. Ikke at jeg hørte lyden, men det står på displayet. Og ja, ja, det blev hurtigt anderledes, da jeg begyndte at køre ustabilt igen ved vejarbejdet inden Lillebælt.

IMG_9398

Familien kan man også sagtens tage med på tur, i hvert fald så længe børnene sidder i børnesæde, og man ikke har flere end to styk. En tur ned gennem Tyskland med to voksne på bagsædet vil til gengæld nok være mindre komfortabelt.

IMG_9365

Bagagerummet klarer uden problemer de nødvendige indkøb, sæderne kan lægges ned, og så har vognen noget, som alle biler bør have: en poseholder. Genialt!

En simpel lille plastikkrog oppe ved hattehylden gør, at alle varerne forbliver intakte, når man skærer hjørner på vej hjem. DET er virkelig noget, der har været længe efterlyst, da jeg alt for ofte oplever at skulle fylde poserne på ny, når de er væltet og indholdet spredt i hele bagagerummet. Specielt lyden af vinflasker, der triller rundt deromme, er noget nervepirrende.

IMG_9373

Når man sætter GT efter Polo, betyder det desværre tit, at der sidder en mand bag rattet. For hvad skal vi med alle de hestekræfter, spørger kvinderne. Fint nok. Kan man ikke kan lide fart, er det selvfølgelig overkill at købe en Polo BlueGT. Og spild af penge. Men hør nu lige her.

IMG_9444

Hurtig acceleration er godt. Eksempelvis behøver man ikke ligge mellem lastbilerne og frygte at blive klemt inde bag småsovende chauffører, man kan hurtigt overhale hele rækken. Også selvom der kun er 500 meter til afkørslen. Og ligger man bag en ukoncentreret bilist, der laver pludselige opbremsninger og utilregnelige handlinger, er man ikke tvunget til at tilrette egen kørsel efter det, man kan bare drøne udenom og væk i en fart. Og så er det naturligvis også er dejligt med en bil, der ikke lyder anstrengt, når den følger med resten af trafikken over Fyn. Og måske oven i købet også kan finde på at stikke en lille smule af.

Jeg sad skønt og smilede hele vejen på tværs af landet og tilbage, Polo BlueGT er overraskende økonomisk i brændstof, super sjov og en tur i rutschebanen for enhver, der vil have mere end bare et transportmiddel. Og er man ikke til fart, behøver man jo ikke træde speederen i bund. Det kan man trygt overlade til anden part i familien. På den måde er bilen jo både Polo og GT. Og så er alle glade.

IMG_9410

Lidt fakta om bilen: VW Polo BlueGT

Fem stjerner i Euro NCAP

Topfart: 210 km/t

Hestekræfter: 140

Kilometer på literen: 21, 7

Pris: Fra 253.000, – med 3 døre

Med fem døre starter prisen på kr. 259.000,-

 

Author: Malene Raith

Share This Post On