Ånden fra barndommen

 

IMG_0417

Foto Malene Raith

Jeg ved godt, at jeg kaldte Mazda CX-5 for stor. Og det er den også ved siden af en almindelig personbil. Desuden var min referant, der åndeløst fandt bilen kæmpedor, kun 99 cm høj.

Men faktisk hører den hjemme i kategorien: lille SUV. Nåh? Men den ser da stor ud? Jeps, og det er den også. Men SUV står for Sport Utility Vehicle, og denne kategori omfatter bl.a. enorme firehjulstrækkere som for eksempel Range Rover (en luksus SUV), og parkeret ved siden af den, er CX-5 klart en lillebror.

IMG_0413

Men den er absolut stor nok til mig. Og rigelig stor til den klassiske børnefamilie, hvor man, som tidligere nævnt, ikke behøver bøje sig skæv, når man skal sætte børnene på plads. Det her er en tjekket familievogn for dem, der ikke har behov for brande sig selv i en se-os-vi-har-fået-børn stationcar. Og den er sandsynligvis nok farmands valg, men en CX-5 klæder i den grad også mor.

IMG_0687

Mazda er kendt for bygge biler med gode køreegenskaber, og der er masser af køreglæde i en CX-5. Man sidder højt og behageligt, den styrer godt, er kvik på motorvejen, og så kører den oven i købet langt på literen.

Denne udgave VISION har også en hel del herligt standardudstyr som bl.a. 5,8” touch skærm, Bluetooth, regnsensor, der automatisk sætter gang i viskerne ved fugtigt vejr og ikke mindst: de indfældige sidespejle, der klapper i, når man låser vognen. Herligt!

IMG_0406

Der er også tænk over detaljerne såsom disse håndtag i bagagerummet, som jeg naturligvis fluks flåede i. Jeg blev lidt overrasket. Ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, ville ske, men alle bagsæderne lagde sig straks ned. Slam!

IMG_0401

Det i forvejen store bagagerum blev nu enormt, og grinende flippede jeg uden problemer sæderne på plads igen. Mine ugeindkøb fylder ingenting, og jeg kunne sætte hele indkøbsvognen ind, hvis jeg ville. Uden at flippe sæderne.

Men mens jeg er ved bagenden på vognen, har jeg et lille ønske: Jeg mangler et bakkamera. En familiebil, navnlig i denne størrelse, kommer sikkert ofte på skoleveje og ved børnehaver, og så er det rart at kunne se, hvad der befinder sig bag vognen, når man bakker. Ja, der er skam baksensorer, og måske er det bare mig, der er en hønemor, men jeg vil gerne kunne se, om et barn pludselig river sig løs og løber om bag bilen. Better safe than sorry.

Bortset fra dette moderlige behov har jeg kun positivt at sige om bilen. Mazda CX-5 er på en gang både sporty og praktisk. Man er bestemt ikke kedelig, hvis man vælger denne som familiebil, og man kan også sagtens have den som egobil, blot fordi man kan lide store pæne biler. Måske er det den strømlinede form, der gør den frisk. Måske er det de gode køreegenskaber. Måske kombinationen. Mazda CX-5 klæder mig i hvert fald, jeg kan lide, den måde den ser ud på, måden man sidder i den, og måden den kører på.

IMG_0670

Sorry junior. Men der er 15 år endnu, til du må sidde bag rattet …

Mazda kalder det Zoom Zoom. Emotion of motion. Kort forklaret er det følelsen af frihed og bevægelse. Sådan cirka. De påstår, at børn har opfundet betegnelsen og instinktivt kender den. Fornemmelsen.

Hmm … Jeg kigger på min søn og smiler imponeret. Det virker. Zoom zoom. Han vil stadig ikke ud af bilen…

IMG_0445

Lidt fakta om vognen, jeg kørte i: Maxda CX-5 2,2 VISION

Fem stjerner i NCAP, altså sikkerheden er i orden

Farve: Soul Red

Tophastighed: 202 km i timen

Hestekræfter: 150

Kilometer på literen: 21,7

Pris for testbilen kr. 419.997,- uden levering, oven i prisen kommer så automatgearet og metallak.

Billigste CX-5 kan erhverves for kr. 329.997,- uden levering

Kan du lide hvad du læser? Så følg med via Bloglovin øverst på siden … 

Author: Malene Raith

Share This Post On