Romeo og Giulietta

Foto Malene Raith

Shakespeare skrev verdens største drama om det. Kærlighed. På italiensk. Bongiorno. Og det er noget Alfa Romeo entusiaster kender til.

IMG_9296

Bongiorno!

For passionen for det her bilmærke er helt speciel, og mange en vinterbleg dansker finder fluks deres indre italiener frem, så snart samtalen falder på denne vogn. Og ikke uden grund. Alfa Romeo har nemlig en mange årtier lang tradition for at skabe smukt design, vogne med sjæl og et altid tilstedeværende element af fart. Bilerne emmer af sydlandsk stolthed og temperament, og selvom Giuliettaen ikke hører under betegnelsen sportsvogn, er den en hidsigprop med en gennemført sporty feeling som minimum.

IMG_9245

Det var Alfa Romeo, der fandt på at skjule dørgrebet på passagersædet i dørstolpen. Genialt!

Faktisk også selvom man forlader Dynamic-positionen. D som i DNA. Alfa Romeo har lavet et system, DNA, der tilpasser bilens personlighed med chaufførens behov. Som de selv skriver. Jeg ville kalde det humør. Det består kort fortalt af tre mulige indstillinger af vognen: Dynamic står for sport og al det sjove, Normal er til ja, gæt … almindelig jævn, pæn og miljøvenlig kørsel, og All weather hjælper til, når elementerne raser.

IMG_9231

 

Hele dynen medvirker til, at man føler, at man sidder i en vogn, der ligger i en højere prisklasse end den gør. Det gjorde jeg i hvert fald. Men turbo, racerpedaler og sportssæder til trods, er Giuliettaen ikke upraktisk. Her er nemlig også god plads til legetøj og indkøb i bagagerummet, sæderne kan lægges ned, og på bagsædet kan man sagtens sætte to børnesæder ind. Ovenikøbet med plads til at slå kopholderen i armlænet ud imellem dem.

 

IMG_9240

 

 

Måske er det her Normalknappen kommer ind. Med vognen fuld af børn og hundemad. Man kunne fristes til at tænke, at vognen både rummer en sportsvogn til far og en brugsbil til mor. Jeg ved det ikke rigtig. I så fald er jeg far. For da jeg først havde sat den i Dynamic, var det svært for mig ikke bare at lade den blive der.

 

IMG_9261

Firekløversymbolet har fulgt Alfa Romeo siden 1923, hvor racerkøreren Ugo Sivocci malede et på sin Alfa Romeo og herefter blev nr.1 efter en lang række 2. pladser

 

Det var først, da der pludselig og helt overraskende var en stemme, der talte til mig fra bagsædet: ”Nej, mor, ikke køre hurtigt,” at jeg kom i tanke om virkeligheden, verden og hverdagen, og ydmygt vippede knappen tilbage til normen, civilstanden og nuværende årstal.

Åh, amore …

IMG_9300

Lidt fakta om vognen jeg kørte i: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo QV Sportiva

Fem stjerner i NCAP – altså godkendt sikkerhed

Topfart: 218 km/t

Hestekræfter: 170

Km/literen: 17,2

Pris: kr. 329.500,- (kampagnepris)

Author: Malene Raith

Share This Post On